Pada mulanya saya kurang berminat untuk menceburi bidang pendidikan khas ini tetapi selepas saya membuat pembacaan apa sebenarnya pendidikan khas ini,saya mula tertarik untuk masuk dalam dunia ini. Selepas mengetahui apa itu pendidikan khas sebenarnya,saya menganggap ia sebenarnya sesuatu yang unik dan tidak semua orang sanggup dan sudi menceburi bidang ini.
Pendidikan khas merupakan perkhidmatan dan kemudahan pendidikan yang
disediakan untuk individu berkeperluan khas, atau kurang upaya, yang terdiri
daripada mereka yang mengalami kecacatan mental, bermasalah pembelajaran,
gangguan emosi dan tingkah laku, gangguan komunikasi(pertuturan dan bahasa),
hilang pendengaran, hilang penglihatan atau darjah penglihatan yang rendah,
kecacatan fizikal dan golongan pintar cerdas.
Kementerian Pelajaran Malaysia menurut Akta Pendidikan
1996, Peraturan-peraturan Pendidikan (Pendidikan Khas 1997 Bahagian II 3(2)
menyediakan pendidikan khas dan kemudahan untuk murid bermasalah penglihatan
dan pendengaran, manakala pendidikan khas integrasi pula adalah untuk yang bermasalah
pembelajaran, penglihatan, dan pendengaran.
Ia diwujudkan
di peringkat prasekolah, sekolah harian biasa rendah dan menengah serta sekolah
menengah teknik atau vokasional, dengan menggunakan pendekatan pengajaran
berasingan dan separa inklusif. Tempoh pengajian bagi sekolah rendah adalah
selama enam tahun, manakala bagi sekolah menengah pula selama lima tahun dan
dilanjutkan sehingga dua tahun maksimum mengikut keperluan murid.
Syarat-syarat
kemasukan ke sekolah pendidikan khas pula adalah; Tadika(berusia tidak kurang 6
tahun), Sekolah Rendah(berusia 6+ hingga 14+ tahun) dan Sekolah Menengah (13+
hingga 19+ tahun. Semua kanak-kanak ini mestilah mendapat pengesahan daripada
doktor terlebih dahulu dan dapat menguruskan diri sendiri tanpa bantuan individu
atau orang lain.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan