DEFINISI
Attention Deficit
Hyperactivity Disorder (ADHD) ialah kekurangupayaan tingkah laku yang sering
berlaku dikalangan kanak-kanak(Rowland,Lesense & Abramowitz,2002).ADHD atau
kecelaruan hiperaktif dan kurang daya tumpuan membawa maksud sebagai salah satu
gangguan biasa kepada kanak-kanak dan boleh berterusan hingga dewasa.Ia dapat
dilihat dikalangan kanak-kanak pra sekolah dan awal persekolahan.ADHD
menyukarkan kanak-kanak untuk mengawal tingkah laku mereka dan memberi tumpuan.
ADHD
tidak dianggap sebagai masalah pembelajaran. Ia boleh dikatakan sebagai kekurangan
upaya di bawah Akta Individu Kurang Upaya Pendidikan (IDEA ), yang menjadikan
pelajar ADHD ini layak menerima perkhidmatan pendidikan khas.Selain itu,menurut
American Speech Language Hearing Association (ASHA), ADHD
adalah keadaan dimana keadaan otak yang menjejaskan keupayaan seseorang untuk
memberi perhatian.
TIGA KATEGORI UTAMA
Kanak-kanak ADHD
menunjukkan tingkah laku yang terdapat dalam tiga kategori utama yang sering berlaku
dalam beberapa persekitaran seperti di rumah,di sekolah dan sebagainya seperti
tidak boleh duduk setempat ,sering menghadapi masalah untuk bermain secara
senyap,terlalu banyak bercakap dan bertindak seolah-olah digerakkan oleh
motor.Antara tiga kategori utama ADHD ialah hiperaktiviti,tempoh tumpuan yang
singkat dan tingkah laku impulsif:
1.
Hiperaktiviti
Ø Kerap
menggerak tangan ,kaki atau menggeliang-geliutdi tempat duduk
Ø Selalu
meninggalkan tempat duduk ketika di kelas
Ø Selalu
berlari ke sana ke mari atau suka memanjat dan pada kebanyakan masa kelihatan
kekok
Ø Kerap
menghadapi masalah untuk bermain atau melakukan aktiviti riadah secara senyap
Ø Selalu
banyak bercakap
Ø Sering
bergerak cergas
2.
Tempoh Tumpuan Yang Singkat
Ø Sering
gagal memberi tumpuan yang teliti kepada butir-butir terperinci atau cuai serta
membuat kesilapan semasa membuat kerja sekolah atau aktiviti-aktiviti lain
Ø Selalu
tidak mematuhi arahan dan gagal menyiapkan kerja sekolah,kerja harian atau
tugas
Ø Kerap
mengalami masalah untuk mengatur tugas dan aktiviti-aktiviti
Ø Kerap
mengelak,tidak suka atau keberatan hendak melakukan sesuatu tugas yang
memerlukan tumpuan yang lama seperti kerja sekolah
Ø Selalu
kehilangan barang seperti pensil,pemadam atau buku
Ø Tumpuan
mudah bertukar dari satu aktiviti ke satu aktiviti yang lain
Ø Mudah
lupa walaupun tidak sepatutnya jika mengikut usia dan keupayaan
3.
Tingkah Laku Impulsif
Ø Selalu
memberi jawapan sebelum soalan lengkap diajukan
Ø Kurang
sabar dan hadapi masalah ketika menunggu giliran
Ø Sering
mengganggu atau mencelah perbualan atau aktiviti orang lain
Ø Sering
membuat pertimbangan yang salah dan mudah mengalami kemalangan.
Kanak-kanak yang kurang
daya tumpuan adalah sukar untuk fokus dalam melakukan sesuatu pekerjaan atau
ketika bermain-main.Jika mereka bermain bola,kanak-kanak dengan ADHD ini tidak
dapat mensasarkan bola,bola akan pergi ke arah bertentangan daripada yang
disasarkan. Disebabkan itu, kanak-kanak dengan ADHD ini sukar untuk mendapat
keseronokan,ia juga mempunyai kesukaran untuk menumpukan perhatian serta tidak
dapat menyiapkan tugasan yang diberikan kepadanya.Biasanya aduan akan dibuat
jika kanak-kanak dengan ADHD ini menghadapi kelalaian atau tidak mendengar atau
tidak ikut arahan,tidak kemas dalam melakukan kerja-kerja rutin dan
tugasan-tugasan atau kerja harian.Kanak-kanak ini boleh mempunyai satu
kekurangan dalam hanya atau satu jenis atau lebih daripada satu jenis.
(Barkley,2006)
GEJALA ADHD
Tanda-tanda utama ADHD
pada kanak-kanak dan remaja pada setiap masalah tingkah laku diperincikan di
bawah iaitu :
Kecuaian
Tanda-tanda utama
kecuaian adalah mereka mempunyai satu tahap tumpuan yang singkat,mudah
terganggu,sering membuat kesilapan dan cuai, contohnya dalam menyiapkan kerja
sekolah selain sering bersifat pelupa.Malahan mereka tidak dapat memberi
perhatian pada tugas-tugas yang membosankan atau memakan masa yang lama,tidak
dapat mendengar atau menjalankan arahan-arahan yang diberikan,tidak dapat
menumpukan perhatian dan sentiasa menukar aktiviti atau tugas yang diberikan
dan menghadapi kesukaran dalam mengorganisasi sesuatu tugasan.
Hiperaktif
Tanda-tanda utama
hiperaktif adalah tidak dapat duduk diam, terutamanya di persekitaran yang
tenang atau sunyi,tidak dapat menyelesaikan tugasan yang diberikan,pergerakan fizikal
yang berlebihan dan gemar bercakap banyak.
Impulsif
Tanda-tanda utama impulsif
ialah tidak mampu untuk menunggu giliran,bertindak tanpa berfikir dan sering mengganggu
perbualan serta tidak berasa takut pada bahaya.
Jika anak anda
mempunyai ADHD, tanda-tanda mereka biasanya menjadi ketara sebelum umur tujuh
tahun, diagnosis biasanya dibuat ketika mereka berumur antara tiga ke tujuh
tahun.ADHD boleh menyebabkan masalah dalam kehidupan kanak-kanak, dan boleh
membawa kepada kemunduran di sekolah serta menyebabkan mereka mengalami masalah
interaksi antara rakan sebaya.
PUNCA ADHD
Tiada kajian saintifik
yang dapat membuktikan punca sebenar ADHD,namun begitu kajian semasa dengan
kuat mengatakan yang ADHD adalah disebabkan oleh gangguan genetik dan
faktor-faktor neurobiologikal (Kieling,Gonclaves,Tannock & Castellanos,2008
; Mick & Farone, 2008).
Faktor
Genetik
ADHD cenderung berlaku
dalam keluarga, dan dalam kebanyakan kes, keadaan ini merupakan salah satu
penyebab yang paling kerap yang menyebabkan ADHD. Kajian menunjukkan bahawa
kedua-dua ibu bapa dan adik-beradik kanak-kanak dengan ADHD adalah empat hingga
lima kali lebih cenderung mempunyai ADHD.
Faktor Persekitaran
Banyak faktor yang
berkompromi mengenai pembangunan sistem saraf sebelum dan selepas kelahiran, ia
juga mungkin berhubungkait dengan gejala-gejala ADHD, seperti kerumitan semasa
kehamilan dan sewaktu kelahiran,ibu yang merokok semasa kehamilan, berat bayi
yang lahir rendah, faktor pemakanan, atau ibu-ibu yang meminum alkohol serta
pengambilan dan penggunaan dadah. Ini menyebabkan sistem neurologi terkejut dan
memberi kesan terhadap bayi. Walaupun faktor – faktor awal ini meramalkan
gejala-gejala ADHD, mereka mungkin tidak spesifik kepada ADHD, mereka mungkin
meningkatkan risiko untuk menghidapi penyakit-penyakit lain, bukan sahaja ADHD.
Kecederaan Otak
Kanak-kanak yang
mengalami kecederaan otak akan menunjukkan beberapa sifat yang sama seperti
ADHD.Kajian menunjukkan bahawa cara otak berfungsi bagi kanak-kanak dengan ADHD berbeza dengan
orang yang tipikal. Ia dianggap sebagai bahan kimia dalam otak yang membawa
mesej, yang dikenali sebagai neurotransmitter, tidak berfungsi dengan baik pada
orang dengan ADHD. Malahan, orang dengan ADHD seolah-olah memaparkan aktiviti
yang kurang di bahagian otak mereka yang mengawal aktiviti dan perhatian.Beberapa
penyelidikan menunjukkan bahawa lobus hadapan, bahagian otak yang mengawal untuk
membuat keputusan, tidak bekerja seperti yang sepatutnya pada orang dengan
ADHD. Dalam kajian lain, mereka mungkin mempunyai ketidakseimbangan dalam paras
bahan kimia tertentu, seperti noradrenalin dan dopamin. Walaubagaimanapun,
hanya peratus yang kecik kanak-kanak dengan ADHD mengalami trauma kecederaan
otak.
Jantina
Kanak-kanak lelaki
lebih didiagnos dengan ADHD daripada kanak-kanak perempuan, ramai lelaki
didiagnosis dengan syarat berbanding wanita. Kajian menunjukkan hal ini mungkin
kerana diagnosis cenderung untuk menentukan kuat, tingkah laku mengganggu, yang
lebih ketara dan lebih biasa pada lelaki berbanding perempuan.ADHD tidak
cenderung dalam perempuan kerana mereka cenderung untuk mempunyai bentuk
keadaan yang ditakrifkan oleh kecuaian (ADHD terutamanya lalai, atau gangguan
defisit perhatian(ADD).
Tiada ulasan:
Catat Ulasan