Rabu, 1 Januari 2014

ADHD

DEFINISI

Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) ialah kekurangupayaan tingkah laku yang sering berlaku dikalangan kanak-kanak(Rowland,Lesense & Abramowitz,2002).ADHD atau kecelaruan hiperaktif dan kurang daya tumpuan membawa maksud sebagai salah satu gangguan biasa kepada kanak-kanak dan boleh berterusan hingga dewasa.Ia dapat dilihat dikalangan kanak-kanak pra sekolah dan awal persekolahan.ADHD menyukarkan kanak-kanak untuk mengawal tingkah laku mereka dan memberi tumpuan. ADHD tidak dianggap sebagai masalah pembelajaran. Ia boleh dikatakan sebagai kekurangan upaya di bawah Akta Individu Kurang Upaya Pendidikan (IDEA ), yang menjadikan pelajar ADHD ini layak menerima perkhidmatan pendidikan khas.Selain itu,menurut American Speech Language Hearing Association (ASHA), ADHD adalah keadaan dimana keadaan otak yang menjejaskan keupayaan seseorang untuk memberi perhatian.

TIGA KATEGORI UTAMA

Kanak-kanak ADHD menunjukkan tingkah laku yang terdapat dalam tiga kategori utama yang sering berlaku dalam beberapa persekitaran seperti di rumah,di sekolah dan sebagainya seperti tidak boleh duduk setempat ,sering menghadapi masalah untuk bermain secara senyap,terlalu banyak bercakap dan bertindak seolah-olah digerakkan oleh motor.Antara tiga kategori utama ADHD ialah hiperaktiviti,tempoh tumpuan yang singkat dan tingkah laku impulsif:

1.      Hiperaktiviti
Ø  Kerap menggerak tangan ,kaki atau menggeliang-geliutdi tempat duduk
Ø  Selalu meninggalkan tempat duduk ketika di kelas
Ø  Selalu berlari ke sana ke mari atau suka memanjat dan pada kebanyakan masa kelihatan kekok
Ø  Kerap menghadapi masalah untuk bermain atau melakukan aktiviti riadah secara senyap
Ø  Selalu banyak bercakap
Ø  Sering bergerak cergas

2.      Tempoh Tumpuan Yang Singkat
Ø  Sering gagal memberi tumpuan yang teliti kepada butir-butir terperinci atau cuai serta membuat kesilapan semasa membuat kerja sekolah atau aktiviti-aktiviti lain
Ø  Selalu tidak mematuhi arahan dan gagal menyiapkan kerja sekolah,kerja harian atau tugas
Ø  Kerap mengalami masalah untuk mengatur tugas dan aktiviti-aktiviti
Ø  Kerap mengelak,tidak suka atau keberatan hendak melakukan sesuatu tugas yang memerlukan tumpuan yang lama seperti kerja sekolah
Ø  Selalu kehilangan barang seperti pensil,pemadam atau buku
Ø  Tumpuan mudah bertukar dari satu aktiviti ke satu aktiviti yang lain
Ø  Mudah lupa walaupun tidak sepatutnya jika mengikut usia dan keupayaan

3.      Tingkah Laku Impulsif
Ø  Selalu memberi jawapan sebelum soalan lengkap diajukan
Ø  Kurang sabar dan hadapi masalah ketika menunggu giliran
Ø  Sering mengganggu atau mencelah perbualan atau aktiviti orang lain
Ø  Sering membuat pertimbangan yang salah dan mudah mengalami kemalangan.

Kanak-kanak yang kurang daya tumpuan adalah sukar untuk fokus dalam melakukan sesuatu pekerjaan atau ketika bermain-main.Jika mereka bermain bola,kanak-kanak dengan ADHD ini tidak dapat mensasarkan bola,bola akan pergi ke arah bertentangan daripada yang disasarkan. Disebabkan itu, kanak-kanak dengan ADHD ini sukar untuk mendapat keseronokan,ia juga mempunyai kesukaran untuk menumpukan perhatian serta tidak dapat menyiapkan tugasan yang diberikan kepadanya.Biasanya aduan akan dibuat jika kanak-kanak dengan ADHD ini menghadapi kelalaian atau tidak mendengar atau tidak ikut arahan,tidak kemas dalam melakukan kerja-kerja rutin dan tugasan-tugasan atau kerja harian.Kanak-kanak ini boleh mempunyai satu kekurangan dalam hanya atau satu jenis atau lebih daripada satu jenis. (Barkley,2006)


GEJALA ADHD

Tanda-tanda utama ADHD pada kanak-kanak dan remaja pada setiap masalah tingkah laku diperincikan di bawah iaitu :

Kecuaian
Tanda-tanda utama kecuaian adalah mereka mempunyai satu tahap tumpuan yang singkat,mudah terganggu,sering membuat kesilapan dan cuai, contohnya dalam menyiapkan kerja sekolah selain sering bersifat pelupa.Malahan mereka tidak dapat memberi perhatian pada tugas-tugas yang membosankan atau memakan masa yang lama,tidak dapat mendengar atau menjalankan arahan-arahan yang diberikan,tidak dapat menumpukan perhatian dan sentiasa menukar aktiviti atau tugas yang diberikan dan menghadapi kesukaran dalam mengorganisasi sesuatu tugasan.

Hiperaktif
Tanda-tanda utama hiperaktif adalah tidak dapat duduk diam, terutamanya di persekitaran yang tenang atau sunyi,tidak dapat menyelesaikan tugasan yang diberikan,pergerakan fizikal yang berlebihan dan gemar bercakap banyak.

Impulsif
Tanda-tanda utama impulsif ialah tidak mampu untuk menunggu giliran,bertindak tanpa berfikir dan sering mengganggu perbualan serta tidak berasa takut pada bahaya.

Jika anak anda mempunyai ADHD, tanda-tanda mereka biasanya menjadi ketara sebelum umur tujuh tahun, diagnosis biasanya dibuat ketika mereka berumur antara tiga ke tujuh tahun.ADHD boleh menyebabkan masalah dalam kehidupan kanak-kanak, dan boleh membawa kepada kemunduran di sekolah serta menyebabkan mereka mengalami masalah interaksi antara rakan sebaya.


PUNCA ADHD

Tiada kajian saintifik yang dapat membuktikan punca sebenar ADHD,namun begitu kajian semasa dengan kuat mengatakan yang ADHD adalah disebabkan oleh gangguan genetik dan faktor-faktor neurobiologikal (Kieling,Gonclaves,Tannock & Castellanos,2008 ; Mick & Farone, 2008).

Faktor Genetik            
ADHD cenderung berlaku dalam keluarga, dan dalam kebanyakan kes, keadaan ini merupakan salah satu penyebab yang paling kerap yang menyebabkan ADHD. Kajian menunjukkan bahawa kedua-dua ibu bapa dan adik-beradik kanak-kanak dengan ADHD adalah empat hingga lima kali lebih cenderung mempunyai ADHD.

Faktor Persekitaran
Banyak faktor yang berkompromi mengenai pembangunan sistem saraf sebelum dan selepas kelahiran, ia juga mungkin berhubungkait dengan gejala-gejala ADHD, seperti kerumitan semasa kehamilan dan sewaktu kelahiran,ibu yang merokok semasa kehamilan, berat bayi yang lahir rendah, faktor pemakanan, atau ibu-ibu yang meminum alkohol serta pengambilan dan penggunaan dadah. Ini menyebabkan sistem neurologi terkejut dan memberi kesan terhadap bayi. Walaupun faktor – faktor awal ini meramalkan gejala-gejala ADHD, mereka mungkin tidak spesifik kepada ADHD, mereka mungkin meningkatkan risiko untuk menghidapi penyakit-penyakit lain, bukan sahaja ADHD.

Kecederaan Otak
Kanak-kanak yang mengalami kecederaan otak akan menunjukkan beberapa sifat yang sama seperti ADHD.Kajian menunjukkan bahawa cara otak berfungsi  bagi kanak-kanak dengan ADHD berbeza dengan orang yang tipikal. Ia dianggap sebagai bahan kimia dalam otak yang membawa mesej, yang dikenali sebagai neurotransmitter, tidak berfungsi dengan baik pada orang dengan ADHD. Malahan, orang dengan ADHD seolah-olah memaparkan aktiviti yang kurang di bahagian otak mereka yang mengawal aktiviti dan perhatian.Beberapa penyelidikan menunjukkan bahawa lobus hadapan, bahagian otak yang mengawal untuk membuat keputusan, tidak bekerja seperti yang sepatutnya pada orang dengan ADHD. Dalam kajian lain, mereka mungkin mempunyai ketidakseimbangan dalam paras bahan kimia tertentu, seperti noradrenalin dan dopamin. Walaubagaimanapun, hanya peratus yang kecik kanak-kanak dengan ADHD mengalami trauma kecederaan otak.

Jantina
Kanak-kanak lelaki lebih didiagnos dengan ADHD daripada kanak-kanak perempuan, ramai lelaki didiagnosis dengan syarat berbanding wanita. Kajian menunjukkan hal ini mungkin kerana diagnosis cenderung untuk menentukan kuat, tingkah laku mengganggu, yang lebih ketara dan lebih biasa pada lelaki berbanding perempuan.ADHD tidak cenderung dalam perempuan kerana mereka cenderung untuk mempunyai bentuk keadaan yang ditakrifkan oleh kecuaian (ADHD terutamanya lalai, atau gangguan defisit perhatian(ADD).





Tiada ulasan:

Catat Ulasan